photo_2016-03-23_12-26-19

 

 

زهرا میرزایی / میرملاس :
محمد رضا شجریان موسیقی دان ،آهنگ ساز ،خواننده و خوش نویس صاحب نظر و برجسته ترین هنرمند موسیقی سنتی و اساطیری ایران است.آلبوم های منتشر شده ی بسیاری در این زمینه” راح روح”  و ” پیمان ده ” و ” پیمانه ” هر زن و مرد فارس زبان در جای جای این جهان است .
او به دلیل نوع صدا،سبک منحصر به فرد، تصنیف های ملی،آلبوم های مردمی و نیز اخلاق و علم به هنر سرشار خویش نه تنها در صدر پیشتازان عرصه ی موسیقی جای گرفته بلکه صدر نشین لوح جان و نور دیدگان بسیاری از جوانان هنر دوست ایرانی هم هست .از دیرباز مرغ دل بسیاری با نوای دلکش وی خو گرفته . ما صدای شجریان را هم زیسته و هم گریسته ایم!
سایت انجمن آسیا وی را پر آوازترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی می خواند و روزنامه “ونکوور سان”  او را یکی از مهم ترین هنرمندان جهان معرفی کرده. صله ی هنر محمد رضا شجریان تربیت خوانندگان سرشناسی چون زنده یاد ایرج بسطامی ،شهرام ناظری،حمید رضا نوربخش ،سالار عقیلی، علیرضا قربانی و خلف صدق پدر همایون شجریان است.
فعالیت هنری محمد رضا شجریان از سال ۱۳۳۱ که صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد تا سال ۱۳۵۰ که ابتدا با نام مستعار “سیاوش بیدگانی” با رادیو همکاری موسیقایی می کرد در هاله ای از استغنا بود . سیاوش تا کنون نور دیدگان مردم- از کوچه بازار تا کرسی های نقد و انتقاد و گاهی انتقام، آزاد و آزار اندیشی- بوده .صدای وی منبع بی شائبه آرامش جمع عظیمی از هنر دوستان بوده و هست .
در همان اثنا -۱۳۳۰-استاد نیز هم عنان با هنرمندانی چون هوشنگ ابتهاج فعالیت خود را با رسانه های دولتی به دلیل پخش آهنگ های مبتذل و ترویج فرهنگ کاباره ای قطع کرد.این در حالی است که “کیهان” به سال ۱۳۹۴ شمسی طی نامه ای موهن نوشت :”شجریان ارادتمند گوگوش و رفیق بهاییان بی بی سی و خواننده کاباره ای ….” برای گذر از فراز و نشیب های فیلتراسیون مجازی در لفافه می گویم ولو چند سال پیش با دلخوری تمام صدای ایران را از وطن راندیم اما باید گفت که محمدرضا شجریان هم چنان بر بلندا و رسایی صدای خویش ماند و خواند . محمد رضا شجریان فقط صدا نیست وی جزئی از فرهنگ کهن ایران است که می خواهد فرهنگ عشق ،صلح و صفا را به مردم جهان یاد آور شود و پیامی جز دوستی و خوش باشی برای مردم و مخصوصا جوانان ایرانی ندارد.
بنا به گفته ی خود استاد اگر هم گله ای می شود برای برطرف شدن نارسایی ها و رسیدگی به مردم است.
خبر کسالت محمد رضا شجریان رعشه بر قامت نگون سار ایران تازه نو شده انداخت و قلب هواخواهان وی را به تپش…
تکرار می کنم برای گذر از فراز و نشیب فیلتراسیون مجازی در لفافه می گویم از ثقت هنر وی ، همین زخم های بی شماری که نشمرده و نشمرده ایم. دردناک است اینکه بخشی از صفحه ی هویت شناسنامه ی فرهنگ و هنر ملی ایران باشی و در سایه ی سنگین ندانم کاری و هنر نشناسی روی به خاموشی…گر نادره معدوم شود هیچ عجب نیست!
مجال گفتن اندوه نیست جز طلب دعای خیر تک تک مردم و استدعای عاجزانه از انفاس سحر خیزان برای بهبود هر چه سریع تر صدای ملت ایران تا رو به خاموشی نرویم.

 

photo_2016-03-23_12-29-15

زهرا میرزایی